PENDIDIKAN MUZIK
Tahun 1
Tajuk      :  Aku dan Muzik
Tempoh  :  1 waktu (30 minit)
Fokus      :  Dinamik kuat dan lembut
 Standard Kandungan
Modul 1: Pengalaman Muzikal
1.1  Memainkan perkusi secara solo atau berkumpulan daripada pelbagai repertoir.
1.3  Membuat gerakan mengikut muzik.
Modul 2: Penghasilan muzik
2.1  Menghasilkan idea muzikal kreatif
  Standard  Pembelajaran
1.1.2  Memainkan perkusi mengikut detik
          - postur
          - cara memainkan
1.1.3  Membuat gerakan berdasarkan dinamik, pic, tempo dan bunyi
          - dinamik kuat/lembut
          - cara memainkan
2.1.2 .  Mencipta corak irama mudah.
BBM  :  CD 2 Track 07 & Track 23, Perkusi( kastanet, loceng & kerincing), sapu tangan, 
              skaf
SDK:  1.1.1  Menggunakan deria penglihatan, pendengaran, sentuhan, rasa atau bau
1.1.3. Menggunakan alat, radas, bahan, instrument atau specimen yang sesuai
1.2.1  Mengenal pasti persamaan dan perbezaan dengan betul
2.1.1  Menghasilkan idea-idea baharu yang banyak
2.2.2  Menghasilkan bentuk komunikasi yang unik
3.1.1  Menokok tambah idea 
3.1.2  Mengubah suai idea 
4.1.3  Menghasilkan idea tidak sama dengan orang lain, idea tidak seperti yang biasa dan idea yang belum ada atau frekuensi ideanya kecil.
Pengetahuan Sedia ada:  Murid pernah memainkan perkusi.
LANGKAH  |    CADANGAN AKTIVITI  |    BBM  |    FASA SDK  |   
Set Induksi  |    1.        Guru bersoaljawab dengan   murid tentang  perkusi yang pernah dimainkan. 2.        Guru meminta murid menamakan   perkusi yang ditunjukkan.  |    Perkusi: Kerincing Kastanet, Loceng.  |    Fasa Persediaan 1.1.1 1.1.3 1.2.1  |   
Langkah 1  |    
 
  |    ||
Langkah 2  |    
 
  |    CD   1 Track   02  |    |
Langkah 3  |    
 
  |    CD   2 Track   07  |    Fasa Imaginasi 2.1.1 2.2.2  |   
Langkah 4  |    
  |    CD   2 Track   07  |   |
Langkah 5  |    
 
  |    Sapu tangan, skaf  |   |
Langkah 6  |    1          Murid memainkan perkusi   secara individu. 2.        Murid memainkan perkusi   berpandukan dinamik kuat dan lembut.  |    Fasa Perkembangan 3.1.1 3.1.2  |   |
Penutup  |    
  |    CD, Kastanet, kerincing, Loceng.  |    Fasa Tindakan 4.1.3  |   
Refleksi;
Secara keseluruhan sesi pengajaran dan pembelajaran berjalan dengan lancar, pengajaran pada hari ini dijalankan seperti yang dirancang.  Set induksi yang saya gunakan untuk hari ini sangat menarik. Saya menggunakan muzik dan video tarian tradisional Kaum Bidayuh di Sarawak yang merupakan kaum murid-murid sendiri. Murid-murid sangat teruja dan tertarik dan sangat seronok mengikuti sesi pengajaran dan pembelajaran saya hari ini.
 Semua murid telah menyempurnakan latihan dan tugasan yang diberi. Hari ini saya telah menggunakan alat-alat bantu mengajar yang berwarna-warni. Saya banyak menggunakan alatan ICT dalam sesi pengajaran dan pembelajaran saya hari ini. Saya dapati murid-murid saya aktif melibatkan diri  dan berseronok. Murid dapat memberi respon yang baik dengan menjawab soalan-soalan yang saya kemukakan. Aktiviti yang saya rancangkan juga dapat dijalankan dengan baik dan lancar.
No comments:
Post a Comment